Långhelger och näsvingar

Långhelg är helt klart underskattat och då menar jag inte långhelger som sträcker sig över fler dagar än två. Sådana uppenbarar sig på tok för sällan för att antas vara något annat än urbana myter. Vad jag menar är att jobba vardagarna i veckan och på fredagen veta att man kommer att vara ledig både lördag och söndag. Få förunnat men riktigt gott i mun när det sker. För mig inträffar detta fenomen varannan helg om inget annat sker och det är riktigt skönt att kunna vakna upp på lördagen ungefär samma tid som om man skulle jobba, fast med vetskapen om att du kan titta på klockan och sedan somna om utan ångest.

Denna helg som passerat var just en sådan. Lördagmorgonen var just en sådan, med undantaget att jag faktiskt inte somnade om. Vi vaknade väl runt åtta. Tjugo över fann jag mig själv brottandes med pensionärer och kvällen-före-stinkande partyprissor  i mataffären över de sista laktosfria mjölkpaketen och de fräschaste tomaterna. Om någon säger annat än att jag vann så kan ni med rent hjärta kalla dem för lögnare.

Efter en underbar frukost och en otroligt god kopp kaffe med min älskling så yttrar hon frasen "Vad är det med din näsa? Du har ju ingen piercing i den vänstra näsvingen!". Fortfarande lite ny i huvudet så kände jag med fingret där den borde ha suttit och blev lugnad av att jag faktiskt kände den. Men min bättre hälft vidhöll sitt vittnesmål vilket fick mig att gå in i badrummet och i spegelbilden av mig själv tyvärr inse att det inte var ett dåligt skämt. Det fanns verkligen inget smycke där det borde. Det jag hade känt var en liten hånfull keloidbildning som tagit smyckets plats. I vemod stack jag in huvudet i sovrummet och såg det direkt liggandes där i sängen, ensam och övergiven. Bortryckt från sin rättmätiga plats.

Jag prövade att öppna upp hålet, men som jag ofta får erfara med kunder på jobbet så var detta ett lönlöst projekt. Det enda jag fick ut av det hela var lite blod och en ömmande näsvinge. Beslut i ärendet togs och lades i "vänta-tills-det-har-läkt-ihop-så-gör-vi-om-det-lådan".
Darn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
this might turn into something great