Att fly från verkligheten

 Har på sistonde hängivit mig åt att läsa ut John Ajvide Lindqvists novellsamling Pappersväggar till och från jobbet. Kände att jag kunde ge mig själv lite mer självrespekt sittandes på spårvagnarna tillsammans med övriga resenärer, speciellt så här i förkylningstider när alla snörvlar och snyter sig i sin sätesgranne. Finns det då något bättre än att fly in i den underbara magiska världen väl fördold i en bok? Nej just det, faktiskt inte. Verklighetsflykt under ansvar och kontroll är vi väl alla väl förunnade. Jag är det i alla fall och bra på det, oavsett om det gäller bok eller musik.
Tänk själva att få drömma sig bort till något som inte är på riktigt men som blir din verklighet i fantasien, där man kan vara vem man vill, vem som helst. Där man kan göra magiska saker eller hemska saker, upptäcka nya världar eller djupa mörka dimensioner i sig själv. Valet är helt och hållet ert. Håll hårt i det. Man vet aldrig när man förlorar det.

 Ajvide skriver på ett sätt som är högst tilltalande i den svenska vardagliga ångestmisären med betong, asfalt och miljoner nyanser av grå. Att fly till något som får en sådan beskrivning kan tänkas dumdristigt, men de saker som han så vackert uppmålar är perfekta kryddor i det alldagliga jantelandet.
Har tidigare försökt att läsa hans böcker men alltid kommit mig för att inte riktigt komma in i det hela. Med Pappersväggar, som är en novellsamling, kände jag att det gick som på räls för att kunna komma igång. Låter konstigt kanske, att komma igång med en bok som innehåller många små böcker, men så var det. Det finns, enligt mig, en röd tråd genom alla novellerna som får en att vilja läsa nästa och nästa och nästa för att söka reda på nya kuriositeter och udda ting i hopp om att kunna undfly vardagen några minuter till. Just detta är vad som gör denna bok så otroligt bra som verklighetsflykt, där på spårvagnen, med influensabacillerna klängandes över dig, med höstmörkret annalkandes. För man känner det i orden som dansar över bladen, fast så som man vill att det ska vara. Mystiskt, mörkt, hoppfullt, vackert.

 Att fly från verkligheten, det behöver inte vara negativt.




Kommentarer
Postat av: M

Ajvide är mycke bra, måste köpa hans senaste :)

2008-09-24 @ 11:22:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
this might turn into something great