Bloggfascister och bilder

 Läste i tidningen igår att Sveriges bloggelit gav sina tips och tricks i hur en lyckad blogg borde te sig. Alla gav de samma huvudsakliga hint. För att en blogg skall "lyckas" så är minst en bild per inlägg ett måste. Om man inte kan klara av det, då behöver man inte göra sig besväret.

Sveriges största bloggare är överens om sitt framgångskoncept – inga bilder – inga läsare. Regeln är minst en bild per inlägg och orkar du inte göra det rätt behöver du inte göra det alls. Direktcitat från Metro.se.

 Om jag förstod det hela rätt, så behöver man alltså inte skriva någon blogg om man inte har minst en bild per inlägg. Men, det är ju helt fenomenalt! Fantastiskt, att sådana skarpa sinnen ställer sig över vanliga köttklumpar som vankar av och an i detta land och förklarar precis hur man skall göra. För om man säg inte vill eller känner ett behov av att använda bilder i sin blogg, då kan man lägga sin tid och sitt engagemang på någonting helt annat.

 En bild gör bloggen mer intressant anser bloggfascisten, då dagens bloggläsare inte har tid med bildlösa bloggar. Om man inte har något att fästa ögat vid, så lägger man inte sin tid på en sådan blogg för dagens bloggläsare har bråttom sägs det.

 Som allt annat i detta djävulska samhälle då. Man måste hinna med så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt och hinna tjäna så mycket pengar som möjligt på så lite saker som möjligt. Annars är du ingen. Läser ingen din bildlösa blogg, då är du ingen. För det är ju ingen idé att skriva en blogg om du inte använder bilder.

 Egentligen vet jag inte ens varför jag bryr mig. Om jag skulle gissa, är det väl för att jag hatar översittare. Om man inte använder bilder behöver man inte göra sig besväret. Jävligt intellektuellt. Om du stirrar tillräckligt länge på den här texten så kommer du att se bilder. Det kallas fantasi, men det är väl utdött i dagens samhälle.

 Det skrivna ordet är på väg att dö ut. Dagens outfit är inte en mening i sig och kan inte användas som exempel för att förklara att man faktiskt skriver något i sin blogg. Inte heller top från zara eller tighta ormskinnsjeans från whatever kan användas som bevis för att man "använder det skrivna ordet". Det finns inte plats för det i dagens snabba samhälle. Jag fick bevis på det igår på jobbet.
En dotter frågade mig vad det kostar att pierca näsan. Jag svarade, varpå pappan pekade på prislistan bredvid mig och säger "om du tar dig tid att läsa så kan du se själv". "Det har jag inte tid med" fick han till svar.
Det har jag inte tid med. Inte tid att läsa det som står skrivet mitt framför näsan.

 Har bloggfascisterna någonsin funderat på att det kanske faktiskt finns människor där ute som tycker om att skriva? Personer som gärna använder sig av det skrivna ordet för att beskriva en känsla eller en plats istället för en bild. Alla kanske inte tjänar så mycket pengar så man kan ha en kamera i varje väska eller kaninpälsjacka.
Det kanske finns folk som inte skriver sina bloggar för att tjäna pengar eller bli kända, utan för att bara förmedla det de tycker om eller vad som händer i sina liv. Kändisar är fan inte lyckligare människor än du och jag. Bloggkändisar blir tydligen utbrända innan man ens fyllt 18.

 Detta inlägg var 100% bildfritt. För er säkerhet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tror jag blev en smula kär i dig nu. Fast det varken är min stil eller ingår i min image att bli det. Men du slog huvudet på spiken eller bjöd rätt person på rätt godis som jag föredrar att säga. Jag låter banal och lite töntig jag vet. Men fint var det. Och alldeles alldeles bildlöst.

2008-11-17 @ 15:55:49
URL: http://kiddolina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
this might turn into something great