Män kan inte diska

Läste en annons för YES nya handdiskmedel Clean & Care där man skall skämma bort sina händer genom att ta hand om disken. Då det oftast är jag som diskar så lät det intressant då jag ändå använder mina händer som verktyg i arbetet så jag fortsatte att läsa annonsen som var en helsida.
Det var mycket yadayada och lull och jag vet väl inte om den fick mig att vilja köpa c&c, men det fanns ett inslag som fick mig att fundera över existensiella frågor. De hade nämligen tre påståenden från en undersökning, som inte refereras till någonstans i annonsen, som inte alls stämde in. Det stod så här:
  • När svenska kvinnor diskar drömmer de om att skämma bort sig själva en stund.

  • För att ta hand om sina händer svarar flest kvinnor att de använder en återfuktande kur.

  • De flesta kvinnorna svarar att hushållsprodukter som gör att man känner sig bortskämd ger en hög må-bra-faktor.

Inget av detta påståenden stämde in på mig. Inte ett enda. Det kan ju bero på att jag faktiskt inte är en kvinna då undersökningen, skulle den existera, endast verkar inrikta sig på kvinnor.
Gör då detta mig till en felande länk som diskar fastän jag inte är kvinna? Jag tycker inte det och det borde inte göra det. Det är väl snarare så att samhället är sjukt, skevt och präglat av tusen års illusioner av vad som är rätt och fel.

Jag är ju normen, vilket gör mitt agerande till det rätta. Eller hur? Normen bestämmer ju i samhället. Men min norm är min egen och den säger att detta är helt sjukt. Det är väl helt enkelt som så att i samhällets ögon kanske jag är en avart i naturen som diskar fastän mitt kön inte tillfrågas i undersökningar om ämnet. Men, det kan även vara som så, att min egen personliga utveckling, både som individ och samhällsmedlem, är långt mer gången än den ur samhället sett normativa mannen. Någon kanske vill påstå att jag är mer bekväm i min kvinnlighet eller att jag bejakar min feminina sida. Jag hävdar bestämt att jag är mer bekväm i mig själv, oavsett kön eller andra benämningar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
this might turn into something great