Med allas ansvar på sina axlar

Jag skulle ljuga om jag sa att jag ville vara Zlatan Ibrahimovich. Faktiskt. Ni må tycka att det är konstigt eller kanske en smula utvecklingsförstört att inte vilja vara en av nutidens största fotbollsspelare, men med tanke på vad ni övriga utsätter honom för är det knappt jag vill att min värsta fiende skall vara honom.
Det kanske är den mest bestialiskt njutningsfyllda känslan i hela världen, att ha en hel nations ansvar på sina axlar, att veta att hela sitt hemland står med en om man gör en kanonmatch där man spottar in mål, eller faller med en om man gör bort sig totalt eller kanske får en hälsena avsparkad. Men det kan aldrig vara bra i längden att känna det trycket eller den pressen som ert påtvingade ansvar ger honom.

Jag läste på en löpsedel på väg till jobbet i morse där det stod "Snälla Zlatan ge oss 90 minuter" eller något liknande. Tackar jävligt ödmjukast för den passningen då. Inte nog med att pojkspolingen ska göra massvis med mål och trolla med bollen för att ni, era lata, utsugande soffpotäter ska bli nöjda. Nej, han ska till på köpet orka med hela matchen! Som om er psykiska press inte var tillräckligt så måste ni ta död på honom fysiskt också, fastän han uppenbarligen inte är på topp. Är inte detta det mest obskyra sätt att visa sitt stöd och sin uppskattning på?

Vad av övriga landslag då? Hur står det till med deras psykiska hälsa när det gång på gång basuneras ut att Zlatan minsann är det enda hoppet och utan Zlatan kan vi inte vinna och yada yada yada. Jag bryr mig föga, då jag inte följer sporten på annat plan än vad som står på text-tv eller liknande medier man mest bara snubblar över, men vart har er medmänskliga förmåga tagit vägen? Va? Ingenstans?
Jag måste tyvärr ge mig tillkänna på den punkten, jag visste tyvärr att så var fallet. Det har sedan länge varit en utdöende förmåga, ej längre medfödd utan inlärd, skulle man har sådan tur att ta sig in på institut som fortfarande har detta på agendan.

Zlatan i all ära, jag saluterar dig för att du än så länge lyckats stå pall för din stinkande omvärlds påhopp och press.
Jag avundas dig ej.

Kommentarer
Postat av: ViLLa

uppenbarligen så e d resterande lagets hälsa inte så bra... inte zlatans heller... d gick ju sådär igår... huvva huu... få mys frisk nu så vi kan ses imorgon!!!

kram kram

2008-06-19 @ 23:42:03
URL: http://vangsla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
this might turn into something great