Normen, ett ont?


Har ni någonsin prövat att gå nedför gatan med någon form av attribut som inte passar in i normen? Riktigt färgglada byxor? Kanske väldigt ofärgglada (läs dödsmördarsvarta) kläder? Konstig frisyr? Annorlunda smink (gäller både killar som tjejer)? Någonting som får folk att stanna upp och titta en extra gång fast de kanske egentligen inte vill. Eller, för att de tror att de inte vill, men innerst inne brinner en längtan att faktiskt våga göra exakt samma sak fast rädslan att stå ut och inte passa in trycker ned den längtan. Jag tycker det är minst sagt sorgligt.
Jag tycker normen borde dödas. På de mest bestialiska och sinnessjuka sätt. Normen skapas av individer och är endast till för den individ som skapat den. Feel free to copy, but adjust it to your own norm.
Det bör väl tilläggas att jag så länge jag kan minnas gått nedför gatan och känt blickarna från massan, kalla och dömande. Vissa undrande och nyfikna men alldeles för få. Men jag har aldrig gjort det för själva sakens skull. Aldrig för någon annan. Alltid för mig själv. Varför skulle jag göra det för någon annan? Det jag väljer är min norm.

Ett av mina mest älskvärda, men även mest tragiska, minnen i ämnet tog plats för x antal år sedan i Visby där jag växte upp. Jag gick nedför gatan, såg ut som jag gjorde då, och möter en mamma och hennes barn som kanske var runt fem sex år. Barnet tittar upp på mig med stora nyfikna ögon och säger till sin mamma, utan att ta blicken från mig; "Titta mamma! En rymdvarelse!". Då skrattade jag så jag höll på att gråta.
Det som är älskvärt i historien är att barnets nyfikenhet och associationsförmåga drar slutsatsen att jag måste komma från en annan planet då jag såg ut som jag gjorde. Det tragiska är detsamma. Visst, jag kan inte ifrågasätta ett barns förmåga att inneha kunskap om diverse, förlåt att jag säger det, subkulturer och liknande. Men det sorgliga är i mamman och hennes uppenbara oförmåga, eller ovilja, i att visa hennes barn mångfald och hur vackert det är.
Normen måste dödas och likaså dess bakåtsträvande inkvisitorer.


Måste diska nu. Ska dessutom grundligt rengöra ugnen.

Morgonens skiva: THE DEVIL WEARS PRADA - "Plagues"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
this might turn into something great