Fördöm fördomar


 För hastigt dragna slutsatser leder till fördomar och fördomar leder bara nedåt. Nedåt nedåt i en oändlig negativ spiral. Bara när folk ser den här bloggen börjar tankarna att snurra runt i huvuden på dem. De ser någonting högst upp i hörnet som ser ut som blodstänk på skallar, de ser en gammaldags kraftig font. Undrar vad folk tänker men aldrig säger rätt ut. Har ni något på hjärtat så ut med det. Kommentera på.

 Beteendevetenskap är sjukt intressant. Inte för att jag pluggar eller har gjort det, men det får en att böjra tänka till. På vad det är för saker runt omkring oss som påverkar oss, både positivt och negativt. Vi får intryck av allt runt omkring oss, vissa starkare än andra, men det som får mina intressesmurfar att trilla av pinn är intrycken vi får av varandra och våra attribut. Vissa bär attributen på insidan och är svårare att tyda och få intryck av, men när man väl får ta del av dem så kan man få sig en och annan överraskning. Allt är faktiskt inte som det ser ut att vara.

Praktexempel på detta finns i min gymnasietid, närmare bestämt från första året. Många går i gymnasiet igenom en eller flera faser i vilka man söker finna sig själv. Jag tror aldrig att man gör det fullt ut, endast för stunden. I alla fall, rykten florerade om mig ett tag att jag var (hör och häpna!) bög, nazist och satanist. Ett tag var jag allt på samma gång. Inget av det stämde, varken då eller nu, men allt hade grundade sig på det folk såg. De såg en lång svart skinnrock, de såg hårt snörade höga kängor och de såg smink (svart som synden var det!).
Jag kan förstå folk i dess ignorans och okunskap att de slutsatserna blev dragna, jag dömer ibland hunden efter håret jag med. Men det viktiga är att då söka stilla sig själv och ta ett steg bakåt och titta på sig själv i situationen. "Hur vill jag bli sedd? Hur vill jag bli bemött?"
Det ska inte hänga på hur man ser ut.


Dagens skiva: EMILIE AUTUMN - "Laced Unlaced" vs. THOSE DANCING DAYS - "Those Dancing Days EP"

Kommentarer
Postat av: Anonym

ser en ros iaf, det var det första jag såg.. man kan se och tolka bilden på olika sett. vad ser du?
du är bra på att uttrycka dig, det är intressant att följa din blogg

2007-09-26 @ 14:46:46
URL: http://phewf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
this might turn into something great