Vardagshjälte

 Vad signifierar en hjälte egentligen? Är det någon som ingriper vid en pågående misshandel eller måste man ha tights och mask? Jag hoppas och tror att alla skulle välja det första alternativet. Tights och mask i all ära, men i det verkliga livet fungerar det tyvärr inte så. Superhjältar existerar i vår ändlösa fantasi och där får de aldrig någonsin dö ut. Fantasin är ett livsviktigt moment i våra liv som vi, vågar jag påstå, inte klarar oss utan.

 Jag kan inte direkt påstå att jag hänger med i nyheterna och vad som händer omkring oss i samhället och världen, men man försöker så gott man kan. Läste imorse om Alex da Silva som avbröt en misshandel för två år sedan och fick sitt knä avsparkat. Att kunna stå upp för en medmänniska i en sådan situation kräver enormt mod och medkänsla och framför allt ett öppet hjärta för vad som är rätt och orätt. Att det skedde på en parkeringsplats där andra personer strök omkring ger Alex endast mer cred, då det var tre personer som misshandlade en fjärde.

 Man kan nominera sin egen vardagshjälte på nätet och jag måste erkänna att jag inte är så mycket för det personligen. Jag tycker om att ha mina hjältar i tights och mask. Istället får Alex da Silva min röst för Dagens Medmänniska, trots att det var över två år sedan. Dagens samhälle och världen av idag behöver inga hjältar, de behöver medmänniskor som vågar stå upp emot orättvisor och förtryck, våldtäkter och misshandel.

 För övrigt så vill jag endast påtrycka vikten av att läsa in ordet "hjälte" som könlöst. Vem som helst kan vara hjälte oavsett kön. Man kan kategorisera in dem i "hjälte" och "hjältinna" bäst faen man vill, men de gör väl ändå samma sak? Om man ser till hjältarna i tights och mask, är inte deras förklädnad till för just detta ändamål? Att de faktiskt kan vara vem som helst? Oavsett kön.
Om man sen vill kasta bort mystiken genom att kalla sig för WonderWOMAN eller SpiderMAN så är det väl upp till var och en.


Morgonens skiva: STILL REMAINS - "The Serpent"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
this might turn into something great