Våld, o du värdelösa

Vad är det som driver ett par ungdomar till att sparka ihjäl en jämnårig kille? Vad är det som förhindrar den skyddande spärren från att slå igen? Är det alkoholen de drack innan? Det manliga könet är välkänt värdelöst på att hantera alkohol, speciellt i så unga år när kroppen fortfarande är i utvecklingsfas och inte lika resistent.
Är det pengar? Är det det faktum att de går på Sveriges finaste skolor och kommer från välbärgade och välkända familjer? Med pengar kommer makt och med makt kommer alltför ofta även dumhet eller total avsaknad av omdöme. Kan det vara så att med pengar kommer en känsla av att man kan göra det mesta eller i alla fall komma undan med det? Pappas pengar fixar biffen, eller i alla fall Leif Silberskys feta arvode.
Någon kommer säkert att skylla på videovåld och TV-spel. Visst är tonåringar människor i i livets känsligaste och mest påfrestande period, men den diskussionen känns lite väl uttjatad. Det kommer alltid att finnas personer som är mer lättpåverkade än andra eller som har svårare att skilja på verklighet och fiktion, oftast ett offer för båda delar.
Jag ville själv vara som Karate Kid första gången jag såg den, men det gjorde ju ont. Det var inte alls som på film. Jag ville ha en bil som i Transformers, men inte fan fanns det någon hemlig knapp som transformerade om bilen till en häftig robot. Det fanns heller inga knappar som blottade mastodontaktiga missilramper framkomna ur bagageluckan eller liknande, fast det fanns i James Bonds bil. På film.
Jag skulle gärna ha superhjältekrafter som alla tuffingar på film, men att bada i radioaktivitet eller bli blind av frätande syra är inga alternativ för mig. Har hört att det ska vara väldigt skadligt för hälsan. Men på film fungerar det ju.
Två av människans alla problem, är att hon sätter för stor tro på och förtröstan i annat än sig själv. Tro på Gud i alla dess former, tro på pengar och makt. Förtröstan i högre makter, förtröstan i pengar som köper lyckan åt sig.
Det är sedan väldigt länge dags för människan att sluta peka ut från sig själv och börja peka mot sig själv. Det är dags att sluta titta upp och utåt. Blicka inåt, sök förtröstan, tro och styrka i sig själv som människa. Det är allt man är. Allt man har.
Vad är det då som driver ungdomar att slå ihjäl en jämnårig och medmänniska? Såg de snett på varandra? Var de avundsjuka som det sägs? Vi får helt enkelt följa utvecklingen. Jag kan bara säga att det är helt värdelöst och förkastligt. Kunde jag skulle jag napalmbomba hela världen och få slut på dess lidande. Men jag kan inte det. Jag är bara en människa. Men många människor kan ändra och förändra.
På gott och ont.


Morgonens skiva: KILLSWITCH ENGAGE - "The End Of Heartache"



Kommentarer
Postat av: Anonym

ingen blogg idag?
:/

2007-10-10 @ 15:27:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
this might turn into something great