Morning glory

 Riktigt trött idag. Känns som jag har sovit men min kropp har sprungit maratonlopp hela natten. Fast jag väljer helt klart detta tillstånd än om det hade varit tvärt om, att kroppen var utvilad men huvudet var två veckor bakåt. Nu kan man i alla fall pusha sig själv, kanske till stordåd. Vem vet. Mind over matter.
 Har varit duktig och diskat nu i ottan. Alltid skönt att få det gjort, om man nu lämnat det från kvällen innan, för det ger en härlig känsla av välbehag när man kommer hem efter en lång arbetsdag. Då slipper man ångesten över anblicken av berget som väntar på diskbänken.
 Jag tycker om att vara ute i god tid. Alltid. Jag kanske inte efterlever min strävan hela tiden, men oftast. Så även på morgonen. Min bättre hälft går upp vid sex och börjar jobba vid sju. Jag börjar jobba vid tio men går ändå upp samtidigt som henne. Dels för att det ger mig mer tid med henne, även om det bara rör sig om en halvtimme. Dels så ger det mig frihet att göra saker som jag kanske skulle vara för trött för att göra efter jobbet. Jag slutar sex och är hemma mellan halv sju och sju beroende på. Då vill man lägga sin tid på väsentliga saker som föda och närhet, inte tråkiga saker. Detta är så klart relativt. Ibland har man ju mer energi på kvällarna än vanligtvis och då kan man ju till exempel ta disken.
 Att gå upp tidigare på morgonen känns bättre för mig än att ligga och dra mig i sängen. Dels för att kroppen kommer igång tidigare och kan i lugnt tempo arbeta sig i form än om man går upp tio minuter innan man måste iväg. Dels för att det ger mig tid att promenera till jobbet istället för att åka kommunalt. Det genererar alltså lite mer pengar i kassan då jag inte behöver köpa åkkort eller biljetter. Plus att promenader är bra för kroppen ;)
 Jag har gjort det lite till en morgonritual att ta disken, om den nu överlever natten. Jag tycker faktiskt om att göra det. Det blir en form av lugnt avkopplat kom-igång samtidigt som jag gör det rent och fint, inte bara för mig själv utan även för min sambo.
Läste i Linda Skugges "Akta er killar här kommer gud och hon är jävligt förbannad" att män som tar initiativ i hushållet är sällsynta. Det sätter ett härligt leende på mina läppar att höra. Visst, det är tråkigt som fan att det är så, för det tror jag tyvärr att det är. Men det får ju mig att känna mig väldans nöjd med mig själv. Jag bor ju ändå här jag med, så varför ska inte jag göra något i hemmet?
Skärpning killar.

Morgonens skiva: HEAVEN SHALL BURN - Antigone"



Kommentarer
Postat av: Hanna

okejokej :) ja, jag får göra det. Okejokej, hehe. Men hur länge brukar svullnaden hålla i sig?

2007-10-02 @ 10:19:03
URL: http://alltomhanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
this might turn into something great