Punktering av jaget

Folk kan nog tycka att en person som jobbar som piercare men nästan aldrig gjort ett hål i sig själv är konstig. Det skiter jag i. Konstig är endast ett ord som nyttjas för betraktarens egna vinning att framstå som bättre och normativ i sina egna ögon.
Jag har flertalet gånger varit nära att pierca mig själv, men alltid saknat det där sista trycket. Man har ett stadigt tag med tången och nålen i beredskap, så nära att den rispar i huden, men det där sista som får nålen att gå igenom infinner sig aldrig. Det borde tyckas vara lättare att göra det på sig själv än på andra, då man känner precis vad som händer och hur det känns, men jag har väl en defekt. Somliga vill säkert kalla mig feg. Jag skulle inte kunna bry mig mindre. Jag har trots allt övervunnit min rädsla och gjort det.
Jag tycker inte att det gör speciellt ont att pierca mig. Det är inte direkt världens skönaste upplevelse, men smärtan är begränsad och faktiskt under kontrollerade former. Det görs ändå nyktert och sansat. Men däri någonstans ligger problemet. Jag vet att det inte gör speciellt ont, men att trycka igenom nålen i mig själv känns helt annorlunda, just den millisekunden när nålen punkterar så pass mycket yttre hud att det inte finns någon återvändo. Det enda som återstår är att fullfölja sticket. Det är en känsla som inte går att beskriva. Har man inte prövat det, kommer man aldrig att fullt ut få insikt i hur det känns. Den där känslan av att vara i full kontroll över sig själv och över situationen, i vilken man övergår från ett stadium till ett helt annat. Ett slags utvecklande av sig själv, en annan form av medvetande.



[före]



[efter]


Så här i efterhand hade det varit otroligt spännande att lägga ut bilder under själva proceduren, men då jag endast har två armar med två små händer längst ut kände jag mig rätt så begränsad i vad jag kunde ta mig för på samma gång. Kanske nästa gång.
För er som måste kommentera på saker som inte riktigt stämmer kan jag gratulera er för er goda uppmärksamhet och förmåga att upptäcka olikheter. Bilderna är inte tagna inom en exakt tidsram. "Efter"-bilden är inte tagen förrän en timme senare när jag hade kommit till jobbet och kunde ta ett stadigt kort. Det bör väl också nämnas att detta inträffade för några månader sedan och att de har läkt väldigt bra.
Om någon skulle fråga mig vilken/vilka piercings jag skulle behålla om jag endast fick behålla en (eller två av samma sort) så skulle jag inte kunna svara ärligt på en gång. Men då jag faktiskt gjort dessa på mig själv ligger de väldigt bra till.

Det var väl egentligen på tiden att jag gjorde ett hål i mig själv. Mina bröder har långt innan mig utövat sina yrken på sig själva. Min storebror har jobbat som bartender i många år och har tro det eller ej faktiskt lyckats få sig själv berusad då och då. Min tvilling jobbar, om ni följt bloggen så vet ni, som tatuerare och har lyckats åsamka sig själv otroligt vackra skapelser på huden.
All respekt åt er, bröder.


Morgonens skiva: THIS WILL DESTROY YOU - "Young Mountain EP"






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
this might turn into something great