Övertygelse; svepskäl för översitteri

 Sedan början av 80-talet har abort och homosexualitet varit två stora moraliska frågor i USA, läser jag på en hemsida. Redan vid den meningen har jag svårt att hålla skrattet tillbaka, då USA är dubbelmoralens högborg. Hemsidan i fråga är kristen och artikeln jag läste avhandlade ämnet om Guds straffdomar och om hur man kan följa många större katastrofer, t.ex. jordbävningar, i samband med större manifestationer och demonstrationer av synd, just då i form av abort och homosexualitet.
Skribenten radar upp ett antal demonstrationer som främst Gay Pride Day och motdemonstrationer mot Operation Rescue, den kristna lobbyns passiva motstånd för att förhindra aborter, som huvudsakliga skäl till att Gud straffar världen med naturkatastrofer och andra plågor. Manifestationer av synd och stora katastrofer har ett tidsmässigt samband menar skribenten på.
 Skribenten skriver "Eftersom det är svårt för en naturalistiskt påverkad västerlänning att urskilja Guds handlande i det som sker, är det de kristnas uppgift att väcka till insikt."
Vem i helvete har bett de kristna att väcka mig till insikt? Har jag bett om deras hjälp? Har jag någonsin förklarat de som upphöjdheten av all mänsklighet på denna jord? Är deras tro den enda sanna? Är de normen av tro i mitt liv? Väck till insikt de som redan är troende men låt för i helvete mig vara. Jag försöker inte och har aldrig någonsin försökt att påtvinga andra det som jag kallar för rätt. Min norm är min egen och får aldrig ifrågasättas så länge den inte skadar någon annan.
 I den bemärkelse med vilka jag syftar på "de kristna", syftas endast de vilka efterlever detta. Det kan lika gärna vara någon annan form av religion, problemet kvarstår dock, nämligen att andra skall förklara för övriga vad som är rätt och vad som är fel. Kristendomen, när den ändå är på tapeten, har haft detta som hobby sedan den "föddes", något som står att läsa i flertalet böcker om ni tvivlar.

 Det sorgliga är att religion ofta används som medel och skäl till att erövra, slakta, lemlästa, våldta, bränna, förgöra och med alla medel tillåtna förinta allt som står att finna i denna värld. Något jag har svårt att tänka mig vara urgrundstanken för religion. Vad som är än mer sorgligt, är att religion är av människan skapad och i detta endast ett svepskäl för den största plåga och farsot denna värld någonsin skådat, nämligen just människan.
Enkelt uttryckt behöver människan något att tro på, ett högre väsen, som ett allsmäktigt vetande, som kan förklara eller i alla fall vara skäl för ens existens. Något man inte behöver ifrågasätta, då allt kan förklaras som en eller flera gudars avsikt. Jag respekterar detta, det gör jag. Men inte när man ska påtvinga andra det man själv anser vara rätt, oavsett om det gäller religion, abort, sexualitet eller bästa hockeyklubb.
Människan är ett djur och i grupp ett otäckt sådant. Nödslakt är ett uttryck som vill användas mer än väl, men det går emot mig själv. Men jag har aldrig påstått mig själv vara perfekt.
Bara i min värld och det är min egen. Håll era utanför den.


Morgonens skiva: BREACH - "Kollapse"





 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
this might turn into something great